UGDYMO ĮSTAIGŲ, VYKDANČIŲ IKIMOKYKLINĮ IR PRIEŠMOKYKLINĮ UGDYMĄ,

RESPUBLIKINIS STEAM PROJEKTAS

,,MAŽOS RANKELĖS – DIDELI DARBAI“

 

Projekto organizatorius: Kėdainių r. Labūnavos pagrindinės mokyklos Pelėdnagių ,,Dobiliuko“ skyrius.

Projekto darbo grupė: vyresnioji ikimokyklinio ugdymo mokytoja Lina Urbštonavičė, skyriaus vedėja Aušra Kaciucevičienė.

Dalyviai – respublikos ugdymo įstaigų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus ugdytiniai ir mokytojai

Projektas trukmė: nuo 2022-03-07 iki 2022-03-31.

 

Apie projektą

Projektas skirtas Pasaulinei Žemės dienai paminėti. Žemės diena – puikus metas apmąstyti aplinkos apsaugos svarbą. Visi jau šiandien darome nemažai dalykų taupydami: išjungiame šviesą, kai išeiname iš kambario, ir nepaliekame veikiančio čiaupo, kai valomės dantis, sodiname ir auginame augalus, prižiūrime vandens telkinius. O gal dar daugiau – jūs ir visa jūsų šeima rūšiuojate? Pavasaris – puikus metas eksperimentams lauke, o tyrinėjimais grįstame ugdymo procese vaikai tampa aktyviais dalyviais.. Kvietėme Žemės dieną švęsti priimant STEAM iššūkį ir įkvėpti savo vaikus vertinti ir saugoti mūsų Žemę kasdienine gamtos pažinimo veikla. STEAM veiklos puikiai tiko padėti vaikams suprasti mūsų veiksmų poveikį Žemės sveikatai ir kokius pokyčius galime padaryti me.

 

Projekto tikslas – telkti bendrai STEAM veiklai ir ieškoti naujų netradicinių kūrybinės išraiškos būdų, kurie padėtų vaikams geriau pažinti Žemės išsaugojimo procesus.

Uždaviniai:

  1. Plėsti ugdytinių žinias apie gamtosaugos procesų (perdirbimo, sodinimo, kompostavimo, pakartotino naudojimo, vandens taršos, dirvožemio užterštumo ir pan.) svarbą, kūrybiškai panaudojant įvairius gamtinius išteklius (vanduo, žemė, oras ir kt.) bei antrines žaliavas.
  2. Tyrinėjant ir eksperimentuojant padėti išgyventi kūrybos, atradimo ir draugystės džiaugsmą.
  3. Skatinti ugdymo įstaigų bendravimą ir bendradarbiavimą.

 

Projektas nors ir negausus dalyviais, bet naudingas įdomiomis ir prasmingomis vaikams veiklomis. Dėkojame visiems prisijungusiems prie projekto! Nenustokime dalintis, skleisti savo patirtį.

 

MŪSŲ ŽEMĖ – MŪSŲ RANKOSE

Su pavasario saulės spinduliais į mūsų lopšelį-darželį „Obelėlė“ atkeliavo Pasaulinė Žemės diena. Visa savaitė buvo skirta  Žaliosios palangės sodinimo darbams, vaikai aktyviai dalyvavo pokalbiuose bei diskusijose apie meilę gamtai bei jos priežiūrai, kaip reikia saugoti žemės turtus. Mokėsi stebėti gamtą, spėti, tyrinėti ir daryti išvadas. Atliko bandymus su vandeniu, puošė savo žaliąją palangę.

Dalyvavome atliekų mažinimo savaitėje, kurios tikslas – skatinti visuomenę vengti atliekų susidarymo, daiktus naudoti pakartotinai, juos tinkamai rūšiuoti. Mokėmės rūšiuoti plastiką, popierių, stiklą ir baterijas. Iš antrinių žaliavų pasigaminome puikią priemonę „Mano miestas“.

Kėdainių r. Vilainių mokykla-darželis „Obelėlė“

Vyr. ikimokyklinio ugdymo mokytoja Ilma Fedaravičienė

Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Laura Krivickaitė

KODĖL TAIP SVARBU RŪŠIUOTI ATLIEKAS?

  • Pasigaminame keturias korteles su užrašais „Popierius“, „Plastikas“, „Stiklas“, „Maisto atliekos“ ir užrašus pritvirtiname prie lazdelių – pagaliukų.
  • Darželio kieme esančioje lysvėje iškasame keturias duobutes.
  • Prie kiekvienos duobutės įsmeigiame pasidarytą kortelę su užrašu.
  • Į duobutes sudedame atliekas, kurių pavadinimas parašytas kortelėje ir užkasame duobutes.
  • Spėjame, ar suirs atliekos per savaitę, mėnesį ar tris mėnesius. Savo spėjimus užsirašome lape.
  • Po savaitės atkasame duobutes ir patikriname, kas atsitiko su atliekomis. Darbo lape pasižymime rezultatus.
  • Kas nesuiro ir vėl užkasame.
  • Po mėnesio atkasame duobutes ir vėl patikriname , kurios atliekos suiro ir užsirašome rezultatus. Likusias atliekas dar kartą užkasame.
  • Būname kantrūs. Po trijų mėnesių atkasame duobutes ir patikriname. Matome, kad nesuiro plastikinis maišelis ir stiklas. Rezultatus užsirašome darbo lape.
  • Dabar nesuirusias atliekas, surūšiuojam ir išmetam į tinkamus konteinerius, saugome Žemę….

Naudotos priemonės: Popieriaus lapo rezultatams pasižymėti, lysvės ar kito žemės lopinėlis kieme, kastuvėlis, panaudotas plastikinis maišelis, popierinės nosinės, obuolio graužtukai, stiklo šukės, lapelių su užrašais „Plastikas“, „Popierius“, „Maisto atliekos“, „Stiklas“,  lazdelės – pagaliukai užrašams pritvirtinti,  lipni juosta.

Kėdainių r. Labūnavos pagrindinės mokyklos Nociūnų skyrius

Priešmokyklinė „Bitučių“ grupė

Priešmokyklinio ugdymo vyresnioji mokytoja Sandra Strazdauskienė

 

OLIZIUKAS – KIRMĖLIUKAS

Visi kartu nusprendėme gaminti oliziukus. Tačiau dirbti reikėjo visiems. Sumanėme gaminti vieną didelį kirmėliuką. Pripylėme pjuvenų į kojines, po to kviečių, bandėme puošti galvytę, kad būtų panaši į kirmėliuko. Sekėsi puikiai, buvo smagu. Dabar lauksime kol sudygs kviečiai ir kirmėliukas pasipuoš žaliais plaukais. Vaikai suprato, kad kartu dirbdami padarome labai daug!

Naudotos priemonės: pjuvenos, kojinės, kviečiai, puošimo priemonės.

Labūnavos pagrindinės mokyklos „Ąžuoliuko“ skyrius

Audronė Varkalienė, priešmokyklinio ugdymo mokytoja

VANDENS SAVYBĖS

Tyrinėjimo objektas – vanduo.

Tyrinėjome trijų vandens būsenų savybes, aiškinomės ar visas tris vandens atmainas galime sutikti gamtoje. Išsiaiškinome, koks sniegas tinka lipdyti besmegenius, o koks vanduo reikalingas įsirengti čiuožyklai… Stebėjome vandens virsmą iš ledo būsenos į garus…

Naudotos priemonės: Vienkartiniai indeliai, dažai, siūlai, gamtinė medžiaga, baseinas, vanduo (ledas, sniegas, šaltas ir verdantis vanduo).

Kėdainių r. Krakių Mikalojaus Katkaus gimnazija „Bitutės“ skyrius

Priešmokyklinio ugdymo mokytoja Daiva Meškuotienė

KŪRYBINIS DARBAS „SAVO RANKELĖM APGLĖBSIM ŽEMELĘ“

Pakalbėję apie Žemės saugojimą, tvarumą, šiukšlių rūšiavimą, sugalvojome iš tų šiukšlių maišų sukurti planetą Žemę. Apjuosėm savo delniukais, nes labai saugom ją.

Naudotos priemonės: guašas, polietileniniai įvairių spalvų šiukšlių maišai, popierius.

Kėdainių rajonas Josvainių socialinis ir ugdymo centras

Vyr. ikimokyklinio ugdymo mokytoja Dalia Raževičienė

TYRINĖJAME VANDENĮ

Vaikams pasiūloma švarų vandenį nudažyti mėlynu guašu, prieš tai kartu su vaikais pasigaminome laivelius iš indų plovimo kempinėlių ir iešmelių. Vyksta žaidimas su laiveliais vandenyje, vaikai pūsdami bando sukelti bangas, plukdyti laivelius. Pasiūloma pasigaminti neįprasto vandens. Pripilame skysto muilo. Kas vyksta? Ar vanduo yra skaidrus? (neskaidrus, daug putų). Imame šiaudelius ir pučiame. Vanduo pradeda putoti ir susidaro muilo burbulai. Bandome spalvinti lietaus lašelį nupieštą popieriuje su susidariusiomis putomis. Ar visiems pavyksta?

Naudotos priemonės: švarus vanduo, mėlynas guašas, plastikiniai šiaudeliai, skystas muilas, balti popieriaus lapai, indų plovimo kempinėlės, mediniai iešmeliai, įvairių dydžių dubenėliai.

Labūnavos pagrindinė mokykla „Ąžuoliuko“ skyrius

Sandra Kondrotienė, vyresnioji ikimokyklinio ugdymo mokytoja

KŪRYBINIS DARBAS „MES SAUGOME SAVO ŽEMELĘ“

Iš polietileninių mėlynų šiukšlių maišų padarėme apskritimą (vandenį) ir padėliojome samanas

(vaizduojant sausumą).  Taip norėjome pavaizduoti mūsų žemę. O apdėję aplinkui kankorėžiais padarėme medžius.

Vaikai susikabinę už rankučių apjuosė savo žemę.

Naudotos priemonės: kankorėžiai, polietileniniai mėlyni šiukšlių maišai, samanos.

Kėdainių r. Josvainių socialinis ir ugdymo centras

Vyr. mokytoja Ernesta Dailydienė

AŠ – ŽEMĖS VAIKAS: TYRINĖJU, ATRANDU

Pasitelkiant STEAM veiklas ir metodus, plėtoti ugdytinių žinias apie gamtosaugos svarbą, ugdyti problemų̨ sprendimo įgūdžius.

Naudotos priemonės: plastikiniai buteliai, gamtinės medžiagos ( smėlis, žvyras, akmenys, žemės), sietelis, vatos diskeliai, stikliniai indai, maistinė plėvelė, gilus dubuo, vanduo, įvairios šiukšlės ( plastikas, dangteliai, kamščiai, folija) žnyplės, samčiai, sieteliai, aliejus sumaišytas su kakava, popierinis laivelis, mėlyni maistiniai dažai, plunksnos.

STEAM veikla „Vandens valymas“

Eksperimento eiga: į plastikinius butelius su skirtingomis medžiagomis (sietelis, akmenys, vatos diskeliai, žvyras, smėlis, aktyvuota anglis) buvo pilamas nešvarus vanduo ir stebima kaip kiekviena medžiaga valo vandenį. Diskusija apie geriausią valymo būdą. Suskirstyti butelius pagal švarumą, stebėti kuriuose yra nuosėdų.

STEAM veikla „Vandens garavimas“

Stikliniame inde su sūriu vandeniu įdedamas indelis ir apsukamas su maistine plėvele ir uždedamas akmuo. Pastatoma ant saulėtos palangės. Po kelių valandų laukimo, žiūrima ar atsirado vandens tuščiame indelyje. Ragaujant vandenį, nuspręsti sūrus ar gėlas. Diskusija kaip vanduo atsirado indelyje ir kodėl yra nesūrus.

STEAM veikla  „Neterškime vandens“

Pamatyti kiek yra šiukšlių jūroje. Diskutuoti kaip galima būtų išvalyti, kokių reikės priemonių, ar visos tinkamos. Pastebėti, kad dugne nusėdusias šiukšles labai sunku pasiekti. Stebėti naftos išsiliejimą iš laivo. Bandyti įvairiomis priemonėmis išvalyti naftos dėmes. Stebėti kaip paukščių plunksnos išsitepa nuo naftos, bandyti jas nuplauti.

Labūnavos pagrindinės mokyklos Pelėdnagių „Dobiliuko“ skyrius

Vyr. ikimokyklinio mokytoja Ingrida Sinickienė

AŠ IR MANO PASAULIS

Lauke įkurti pažinimo, eksperimentavimo, kūrybos, vandens taršos, sodinimo, sėjimo, rūšiavimo centrai. Šie prasmingi užsiėmimai įkvėpė vaikus būti kūrybiškiems ir sužinoti, kaip rūpintis mūsų planeta. Kiekviename centre buvo naudojamos antrinės žaliavos, kurios siuntė žinutę, kad iš pažiūros nebereikalingi daiktai, gali atgimti ir būti naudojami pakartotinai. Visi kartu mokėmės pasigaminti natūralias trąšas iš kiaušinių lukštų, susipažinome su kompostavimu ir jo nauda. Diena buvo aktyvi, įdomi, naudinga ir prasminga.

Naudotos priemonės: eksperimentavimo stalai, plastikiniai kamšteliai, kiaušinių lukštai, kiaušinių dėklai, sėklos, žemė, kastuvėliai, šiukšlių rūšiavimo konteineriai, padidinimo stiklai, panaudotas kartonas, plastikiniai indeliai, įvairi gamtinė medžiaga.

Kėdainių r. Labūnavos pagrindinės mokyklos Pelėdnagių „Dobiliuko“ skyrius

Vyresnioji ikimokyklinio ugdymo mokytoja Lina Urbštonavičė.